Garmin Enduro Titanium - Spar 2300,-  - KLIK HER
OBS: Begrænset antal!

Hvorfor købe en wattmåler?

Wattmålere er meget oppe i tiden og deres tilstedeværelse på landevejen er stigende. De professionelle cykelryttere har brugt wattmålere i mange år, men hvorfor skal motionister og andre dødelige erhverve sig en wattmåler? Er det ikke bedre at bruge pengene på et par hurtige hjul, hvis man vil cykel stærkere?

Indenfor cykelsport er det meget nemt at finde ud af, hvad der fungerer – se på de professionelle. World Tour rytterne begyndte at køre med aero-hjelme, elektronisk gear og høje sokker og et år efter gør alle vi andre det også. Sådan har det også været med wattmålere. Det har blot taget lidt længere tid for den bredde målgruppe, at hoppe med på denne trend, fordi priserne først nu er kommet ned på et niveau, hvor det ikke kræver at man sælger sin bil. Bjarne Riis var en af de første til at benytte SRM wattmåleren i 90'erne og i dag er der ikke en eneste professionel, som ikke kører med wattmåler.

Hvad er watt?
Det er ikke svært at forklare hvorfor wattmålere er blevet så udbredte. Det er den suverænt mest præcise måde at måle en præstation. Watt er et udtryk for torque (hvor hårdt man træder i pedalen) ganget med kadence (antal pedalomdrejninger pr. minut). Watt kan på et hvilket som helst tidspunkt fortælle hvor hårdt man arbejder.

Watt vs. puls
Pulsen er en svær faktor at træne efter, fordi den bliver påvirket af rigtig mange faktorer og fordi den på ingen måde afspejler om man bliver en bedre eller dårligere cykelrytter. Pulsen kan variere alt efter om man er træt, syg, hvad man har spist, tidspunkt på dagen, vejr osv. Derfor vil man ikke træne ved samme intensitet hvis man fx kører et interval med puls 150 på to forskellige dage.
Et anden problem ved puls er at den er forsinket. Hvis man starter et hårdt interval vil pulsen først komme op på et højt niveau efter nogle minutter og den vil fortsætte med at stige svagt gennem hele intervallet, selvom watttallet er helt stabilt. Det er derfor umuligt at køre korte intervaller (3-5 min. eller kortere) efter puls, eftersom pulsen aldrig når at finde sit sande niveau på så kort tid.

puls vs. watt

 

Ovenstående er et eksempel på hvordan pulsen er forsinket. Den lilla linje viser et interval på 1 min. med ca. 500 watt. De første 20 sek. er watttallet højest fordi cyklen accelereres op i fart – derefter køres de sidste 40 sek. jævnt omkring 500 watt.
Den bagvedliggende grå linje viser pulsen. Det er først halvvejs inde i intervallet at pulsen kommer over 180 og den peaker først på 187 efter intervallet er slut, på et tidspunkt hvor der bliver produceret 0 watt.

Watt taler derimod sandt lige fra første sekund man træder i pedalerne. En wattmåler gør det derfor muligt, at køre meget jævne intervaller og arbejde i præcist i de zoner man ønsker at forbedre. I starten af et interval vil det føles let, men til sidst vil det til gengæld føles meget hårdt, på trods af man igennem hele intervallet træder de samme watt – dette er ikke muligt blot med puls, da den vil stige løbende igennem hele intervallet.

Den bedste måde at måle forbedring
En wattmåler er det bedste redskab til at måle om man bliver en bedre cykelrytter og kommer i bedre form. Der er mange måder at teste om man bliver bedre. Man kan lave en 20 min. test, som vi vil komme nærmere ind på i en efterfølgende artikel. Man kan sammenligne sine gennemsnitswatt i forskellige tidsintervaller eller man kan sammenligne sine maksimumwatt i spurter, for at se om man bliver stærkere og mere eksplosiv.
En anden måde at spore ændringer i formen er ved at sammenligne watt med puls på en længere jævn tur. Bedre form kan fremgå på to måder – enten kører man flere watt med samme eller lavere puls end tidligere, eller også kører man de samme watt med lavere puls.

Wattmålere gør det altså nemmere at træne effektivt og spore forbedringer for cykelryttere og motionister på alle niveauer. Man kan spare rigtig mange timer på landevejen ved at køre nogle målrettede intervaller i de rigtige wattzoner, i stedet for at køre lange jævne ture uden noget specifikt formål. Muligheden for at måle forbedring fungerer som en stor motivationsfaktor for mange og kan samtidig bruges til at planlægge den fremtidige træning, så man får præcist den ønskede effekt, uanset om det er øget udholdenhed, en bedre spurt eller en hurtig 10 km. enkeltstart.

Du kan se hele vores sortiment af wattmålere HER